PORTAL APIS

apisbp.net
Website Mesti Lawat

Friday, December 26, 2008

hukum hudud...

assalamualaikum.

skali lg,sy yg lemah ni berpendapat bhw hukum hudud (dan juga qisas n ta'zir r..)wajar dilaksanakan di Malaysia sbg sebuah negara Islam kpd penduduk muslimnya.memang ini perlu dibincangkan dgn lebih mendalam krn saya akui bkn mudah utk hukum ini trus dilaksanakan begitu shj.

antara perkara yg perlu dibincangkan termasuklah hukuman pancung.pendapat peribadi saya merasakan sedikit seram seandainya melihat kepala seorang manusia terpenggal begitu.tp mungkin ada hikmah disebalik nya agar umat islam itu sendiri tak berani melanggar syriat Islam.mungkin cendekiawan2 negara boleh mencari penyelesaian kpd situasi ini.

selain itu,ada berkemungkinan jumlah penduduk Islam yg akan murtad meningkat.mengikut dlm islam,sesiapa yg murtad akan dihukum bunuh.oleh itu,mereka yg tak takut akan balasan Allah akan keluar dpd Islam di luar negara dan dengan itu mereka akan terlepas dpd segala hukum jenayat islam sekembalinya mereka pulang ke malaysia.

di atas merupakan antara masalah2 yg perlu dibincangkan secara bijaksana oleh ilmuwan yg mungkin telah mendalami syariah islamiah dan mungkin ada bermacam masalah lagi yg perlu difikir dan diselesaikan.yg penting usaha2 ke arahnya perlulah ada dlm meningkatkan kembali tamadun islam tak kiralah dengan apa2 nama sekalipon sama ada islam madani ke,islam hadhari ke,islam syumul ke hadharatul islamiah ke atau lain2.nama ni hanya perkara kecil shj(kdgkala jd perkara besar)..usaha2 yg dijalankan mestilah sentiasa dimurnikan dan isitqamah serta kerjasama dpd semua amat diperlukan agar tiada salah faham dpd penduduk bkn islam.

jgnlah menjadikan hukuman syariah ini sekadar sbg hiasan atau aksesori manifesto dan sebagainya utk menunjuk-nunjukkan perjuangan kita.

jd bkn semudah mulut menyebut tetapi usaha mestilah istiqamah dan apa yg penting,KERJASAMA! (dipetik dpd kartun wonderpet)

eh bile r nk sambung cite pasal program jalinan ukhwah ni..hehe~

Artikel Yang Berkaitan



No comments:

Sekolahku

Ko Apesal?!

GengCyber