PORTAL APIS

apisbp.net
Website Mesti Lawat

Monday, January 17, 2011

Selamat Hari Ponggal

Pada Jumaat lepas, 14 Januari, Perdana Menteri Dato’ Seri Najib menerusi akaun facebooknya menyeru semua rakyat Malaysia berbilang kaum mengucapkan Selamat Hari Ponggal kepada penduduk Tamil. Perayaan Ponggal yang diraikan sempena musim menuai di India, turut diraikan dengan meriah di negara kita. 
Pada tahun ini, perayaan yang berlangsung pada hujung minggu itu menarik perhatian ramai warga Malaysia tanpa mengira kaum seperti yang diraikan di Universiti Teknologi Malaysia. Pelajar dari kalangan Melayu dan Cina turut diundang untuk mengalami sendiri kemeriahan Pesta Ponggal tersebut. Acara seperti ini dapat mengeratkan lagi hubungan antara kaum yang harmoni di Malaysia. Lebih-lebih lagi, penganjuran di peringkat pelajar ini dapat mendidik mereka agar menghargai antara satu sama lain walaupun mereka berlainan warna kulit. Tentunya, kaum selain Tamil dapat mengenali dan memahami dengan lebih jelas kebudayaan tradisi masyarakat tersebut. 
 
Selain pelestarian warisan nenek moyang masyarakat India di Malaysia, sambutan ini juga dapat menarik lebih ramai pelancong luar negara bertandang ke Malaysia bagi merasai sendiri kepelbagaian di negara kita. Perkara ini seterusnya dapat meningkatkan lagi pendapatan berteraskan pelancongan dan memacu ekonomi negara kearah yang lebih kukuh. Beberapa pelajar dari negara luar seperti Belgium dan Jerman memilih Malaysia sebagai destinasi program pertukaran pelajar mereka kerana tertarik dengan kepelbagaian budaya di Malaysia menunjukkan bahawa perayaan kaum-kaum yang terdapat di Malaysia wajar diraikan selagi tidak menyalahi undang-undang dan menyentuh sensitiviti kaum yang lain. 

Walau bagaimanapun, perkara yang penting ialah setiap kaum perlu memahami antara satu sama lain dan mengikut peraturan yang ditetapkan undang-undang agar peristiwa hitam seumpama 13 Mei tidak berulang menghantui masyarakat Malaysia. 

*Ni sebenarnya ulasan yang kakak suruh buatkan berdasarkan keratan akhbar tu. Adeh..macam-macam. Buat la sendiri.

Artikel Yang Berkaitan



8 comments:

Strept Akiera said...

hari ponggal ngan thaipusam x same ea?

Fairosza said...

Strep Akiera:
aritu macam ada terbaca. dia tulis tak sama..

Solihin Zubir said...

selamat hari ponggal fairosza..
eh.. btol ke? hehe..

Fairosza said...

Solihin:
wei fairosza ni melayu tawu...jawa lagi..haha

eelobor said...

kawan duk area batu caves nie, terasa bahangnya kemeriahan

Fairosza said...

eelobor:
kat situ memang confirm la..meriah

Azmer Lias said...

dh undi ko..hehe

Fairosza said...

Azmer:
oh..tenkiu2...

Sekolahku

Ko Apesal?!

GengCyber