PORTAL APIS

apisbp.net
Website Mesti Lawat

Saturday, April 23, 2011

Menipu Bukanlah Buat Sale

Disebabkan sibuk bekerja, blog ini jadi jarang diupdate dan komen-komen juga jarang direply. Tapi harap-harap Fairosza dapat terus menulis dan berkongsi dengan korang.

Berniaga memang nak cari keuntungan. Berniaga cara Islam juga bertujuan memperoleh keuntungan. Namun bukan keuntungan dunia semata-mata. Islam menerapkan nilai-nilai dan akhlak yang dapat memberi keuntungan kepada semua pihak yang terlibat dalam urusan perniagaan tersebut.

"Kita pusing la ayat sikit, baru lah boleh buat sales"
"Aku jual USB Dongle(yang sepatutnya menjadi free gift untuk customer) ni side income maa, kalau harapkan gaji hujung bulan bila nak kaya"
"Ala cakap je dia tak dapat Beg Laptop tu kalau tak beli dengan harga yang dah dimahalkan tu"

Atas ni merupakan antara ayat-ayat daripada kawan-kawan kat tempat kerja sekarang ni. Customer yang terpegun dengan pembelitan ayat yang cukup meyakinkan pun membeli tanpa rasa ragu-ragu.

"Ni la namanya buat sale maaa~", kata seorang staf yang lama sikit dengan berlagaknya. OK, staf yang ini bukan Islam.

Tak dapat dinafikan, staf Islam mahupun bukan, bila dah fikirkan mahu untung sendiri dengan cepat, pelbagai cara digunakan walaupun perbuatan tersebut menindas pihak lain. Biarlah kita untung sedikit demi sedikit, asalkan rezeki yang kita peroleh itu diberkati Allah. Harta yang kita dapat tu pun tak akan kekal. Ingatlah segala rezeki itu datangnya daripada Allah yang dipinjamkan kepada kita.

Setakat ini, Fairosza tak pernah merasa tidak cukup dengan apa yang diterima. Malah, boleh meminjamkan wang kepada rakan yang kesempitan lagi dan dapat juga hulur-hulur sikit-sikit. Tapi sebelum ni ada pengalaman kawan pinjam duit tak bayar dan tak dapat dikesan. Jadi saya sekarang lebih berhati-hati.

Tips untuk pembaca Fairosza.net, kalau ingin memberi barangan komputer di Low Yat, belilah di Hypermarket yang besar-besar. Company tempat Fairosza juga mempunyai Hypermarket IT di tingkat 4, tapi Fairosza sekarang kerja di branch yang kecil sedikit yang terletak di tingkat G. Cara penjualan di kedua-dua tempat ini agak berbeza walaupun dibawah company yang sama. Antara hypermarket tersebut ialah Thunder Match Tehnology (4th Floor, company Fairosza), All IT (3rd Floor), The Hub/View Net (3rd Floor) dan Sri Computer (2nd Floor). Insyaallah barang-barang di situ murah sedikit berbanding cawangan-cawangan kecil mereka di tingkat lain.

Lagi satu tips penting, kalau ingat selalulah amalkan tasbih Subhanallahi wabihamdih, Subhanallahil 'azim waktu pagi-pagi tu sebelum memulakan aktiviti harian.

*Bercakap dengan penuh keyakinan tak semestinya kena menipu.

Artikel Yang Berkaitan



3 comments:

Rafi Nilhan said...

9/10 rezeki datang drpd berniaga..waima baginda Rasulullah sndiri adalah seorang peniaga..


halal haram lain cerita.. nilai sniri.. hehe

Hafiz Hafizol said...

Wah entri nie hebatlah.. serious talking.. HH x leh lagi wat entri ala-ala keagamaan macam Fairosza buat nie.. Muahahhaha... Misz u bro.. uwekk!!!!!!!

Fairosza said...

Rafi:
yup..betul..tapi berniaga memang berisiko dan perlukan ketabahan dan kesabaran.namun kejujuran merupakan aspek yg paling penting dlm apa jua hal

Hafizol:
ala ye lettew..tq so much..miss u too...=)

Sekolahku

Ko Apesal?!

GengCyber